keskiviikko 19. helmikuuta 2014

SYDÄN

Se alkoi jo heti, silloin kun kaksi viivaa tuli tikkuun. Rakkaus nimittäin. Nauroin, itkin ja paruin, pohdin ja pähkäilin. Punnitsin vaihtoehtoja, mutta silti se oli kokoajan selvä. Mä pidän sen. Parisuhde alkutekijöissään, tai en mä tiedä oliko vielä edes parisuhde, tapailua ja hengailua vain. Paljon keskustelua, paljon miettimistä. Yksin vai yhdessä? Siellä vai täällä? Ja sekin ratkaistiin. Siellä ja yhdessä, yhdessä me se aikaiseksi saatiin, yhdessä me kannetaan vastuukin. Ahdistusta, iloa. Miten jaksan? Miten me jaksetaan? Rahatilanne? Jatkuuko työt? Hetkeäkää en kadu, hetkeksikään en vaihtaisi. Aamulla ensimmäisenä hymy ja suukko, illalla viimeisenä hymy ja suukko. "Äitiii!" - huudot vähän väliä, uusi taito lähes joka päivä. Mun rakas. Rakas pieni räkänokka. On se jännää, miten paljon olisitkaan valmis uhraamaan, miten paljon antamaan toisen puolesta. Oikeastaan kaiken. 



Mikään ei mene edelle, kaikesta luopuisin. Nautin jokaisesta hetkestä, jokaisesta tunnista ja sekunnista. Vaikka väsyttää, en laiminlyö. Vaikka vituttaa, hymyilen, nauratan ja leikitän. Mikä onkaan piristävämpää, kun päristellä pikkuautolla pienen ihmisen (joka nauraa hullunlailla) mahan päällä? Mikä onkaan ihanampaa kun kuolaset pusut, jotka kastelevat koko naaman? Onko mitään ihanampaa kun vieressä nukkuva lapsi, joka potkii ja mäiskii, valtaa tyynyn ja vie peiton? Jep, ei ole. 



Kumpa mä voisin kasvattaa sinut pumpulissa, jottei mikään täällä maailmassa koskaan sua satuta. Kumpa sä oppisit ensimmäisestä virheestä. Älä ajaudu huonoille teille, mutta vaikka ajautuisitkin, äiti rakastaa sua silti. Enkä koskaan hylkää, en ikinä. Vaikka tekisit mitä. Mä haluan että sä tiedät, tiedät olevasi tervetullut kotiin aina. 



Mä en koe olevani täydellinen äiti, en aina edes tarpeeksi hyvä äiti, mutta mä rakastan ja olen läsnä, hoivaan ja huolehdin. Pyrin opettamaan oikean ja väärän. Mä olen paras äiti just mun lapsille, enkä halua että ne koskaan toivois parempaa äitiä, ettei niiden tarvitsisi toivoa. Mä pyrin antamaan hyvät neuvot elämään, jottei mikään tai kukaan saisi romahtamaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. ♥